Bestuursupdate: Corona maatregelen overheid

23 april 2020 12:15

Wat betekenen de versoepelde maatregelen voor onze vereniging? Het eerste lichtpuntje voor het amateurvoetbal in Nederland. Zó omschrijft de KNVB de door premier Mark Rutte aangekondigde stappen om de coronapandemie de baas te worden.

Vanaf 29 april mogen kinderen onder de twaalf jaar van de overheid weer voetballen, waarbij ze niet perse de 1,5 meter afstand hoeven aan te houden. Voor jeugd van twaalf tot en met achttien jaar is dit ook toegestaan, mits zij wél op 1,5 meter afstand van elkaar blijven.

Wanneer wij als voetbalvereniging Waspik onze poort weer mogen openen, is volledig afhankelijk van de richtlijnen die nog door de Gemeente en de KNVB dienen te worden afgestemd. Direct na het bekendmaken van de bovengenoemde verruiming van de maatregelen, hebben we contact gezocht met de Gemeente Waalwijk. Zij hebben ons inmiddels al geïnformeerd dat er op zeer korte termijn een Gemeentelijke werkgroep wordt gevormd, die zich gaat buigen over de behoeftes van de verenigingen en de daarbij bijbehorende spelregels.

We zijn op dit moment aan het inventariseren, wat de mogelijkheden zijn om het sportpark op korte termijn open te stellen voor onze jeugdleden. We zullen daarbij zeker een beroep gaan doen op trainers en leiders, zodat de jeugdteams kunnen worden begeleid bij de trainingen én de richtlijnen kunnen worden geborgd.

Zoals gezegd hebben we dit niet in eigen hand. Er zijn een aantal aandachtspunten waar de Gemeente nog invulling aan dient te geven, of richtlijnen voor dient op te stellen. Enkele voorbeelden:

• Kan het onderhoud van een aantal wedstrijdvelden worden uitgesteld?
    NB: de trainingsvelden zijn inmiddels al ingezaaid en dus tot 1 september niet beschikbaar.
  • Wordt er een maximum gesteld aan het aantal spelers per wedstrijdveld?
  • Hoeveel trainers/leiders mogen er (per team) aanwezig zijn op het sportpark?

Tot slot: we begrijpen dat onze (jeugd)leden zo snel als het mogelijk is, weer gebruik willen maken van de faciliteiten van ons fraaie sportpark. We zullen, in goede afstemming met de Gemeente, er alles aan doen om het sportpark (m.u.v. de kleedkamers en de kantine) op een verantwoorde wijze weer voor hen open te stellen. We hopen op zeer korte termijn daarvoor de nodige richtlijnen te ontvangen van Gemeente Waalwijk en de KNVB.

Na het weekeinde volgt er weer een update!