Het coronavirus en het voetbal in Nederland

31 maart 2020 19:30

Nu het coronavirus ook in Nederland is geconstateerd, krijgt de KNVB veelvuldig de vraag of dit gevolgen heeft voor de trainingen en wedstrijden in het betaald- en amateurvoetbal. Voetbalvereniging Waspik volgt in deze het beleid van de KNVB en zal de ontwikkelingen en maatregelen nauwlettend in de gaten houden.

Update #10 op 31-03-2020; met het oog op de dinsdag door het kabinet aangekondigde maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan, heeft de KNVB na beraad besloten dat de competities van het amateurvoetbal dit seizoen niet meer worden hervat.

Update #9 op 31-03-2020; noodmaatregelen verlengd: alle maatregelen die nu gelden tegen de verspreiding van het coronavirus worden verlengd tot en met dinsdag 28 april. Dat heeft premier Rutte gezegd op een persconferentie na het crisisberaad tussen de meest betrokken ministers

Update #8 op 24-03-2020; het voetbal, zowel betaald voetbal als amateurvoetbal, steunt uiteraard de vanit de overheid aangescherpte maatregelen om het coronavirus onder controle te krijgen. Er heerste gisteren echter nog wel veel onduidelijkheid omtrent nieuwe maatregelen in verhouding tot sport. En hoewel sport in deze zware tijden slechts bijzaak is, willen wij wel eerst duidelijkheid hebben. Het ministerie van VWS bevestigt dat het advies van het RIVM met betrekking tot sportverenigingen ongewijzigd is gebleven, en dus loopt tot en met 6 april, en niet tot 1 juni zoals overal in eerste instantie te lezen was.

Update #7 op 15-03-2020; de eerder aangekondigde maatregelen van het kabinet om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan, zijn verlengd tot en met 6 april. Dat betekent ook dat er langer niet gevoetbald kan worden in alle Nederlandse competities van het betaald- en amateurvoetbal.

Update #6 op 12-02-2020; al het voetbal in Nederland wordt tot en met 31 maart afgelast. Dat betekent dat alle wedstrijden in het betaald en het amateurvoetbal tot nader orde worden uitgesteld! Het stilleggen van het Nederlandse voetbal komt voort uit de maatregelen van het kabinet om alle evenementen met meer dan honderd personen in heel Nederland af te gelasten.

Update #5 op 11-03-2020; zoals bekend heeft de KNVB besloten om alle wedstrijden van Brabantse clubs te verplaatsen naar een later tijdstip. In dat kader heeft het bestuur besloten om ook alle trainingen in ieder geval tot en met maandag 16 maart niet door te laten gaan! Het sportpark gaat daarmee "op slot". Ook de kantine zal in deze periode gesloten zijn.

Update #4 op 11-03-2020; alle wedstrijden van Brabantse amateurvoetbalverenigingen, die voor deze week op het programma staan, worden uitgesteld. Hiermee volgt de KNVB het advies van NOC*NSF op om gehoor te geven aan de oproep van de Brabantse veiligheidsregio’s om alle evenementen in Brabant tot en met maandag 16 maart af te gelasten en zeer terughoudend te zijn met sociale contacten.

Update #3 op 10-03-2020; de veiligheidsregio Brabant heeft vanmiddag besloten dat komend weekend geen van de betaald voetbalwedstrijden in Noord-Brabant doorgang kunnen vinden. Dat is één van de maatregelen om verdere verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Woensdag wordt ook besloten wat deze maatregelen voor gevolgen heeft voor het amateurvoetbal. Dit besluit zal zo spoedig mogelijk gecommuniceerd worden.

Update #2 op 09-03-2020; de belangrijkste maatregelen die je kan nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen: was je handen regelmatig, hoest en nies in de binnenkant van je elleboog, gebruik papieren zakdoekjes en schud geen handen meer. Zorg dat je basishygiëne op orde is!

Update #1 op 07-03-2020; de KNVB staat in nauw contact met het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu) en de GGD (Gemeentelijke Gezondheidsdienst) en de ministeries die met deze problematiek bezig zijn. We houden alle berichten nauwlettend in de gaten. Mochten er vanuit de overheid maatregelen worden opgelegd die mogelijk ook het voetbal raken, dan laten wij dat zo spoedig mogelijk weten.