Hoge energie- en gasprijzen raakt ook onze club

14 december 2022 21:00

De hoge energie- en gasprijzen raken ons allemaal, zo geldt dat ook voor V.V. Waspik. Als bestuur vinden we het belangrijk jullie te informeren over welke maatregelen wij nemen om de impact van deze enorme toename van de energiekosten, zo laag mogelijk te houden.

Zoals je wellicht al hebt gemerkt, is de verwarming in de kantine en de kleedkamers, reeds teruggebracht tot 15 graden. Daarnaast is het huidig verbruik aan elektra en gas op wekelijkse basis, inzichtelijk gemaakt. Op basis van het huidige verbruik betekent dit, dat we als vereniging binnen twee jaar door onze financiële reserves heen zijn. Dit kunnen en willen we niet laten gebeuren! Als bestuur denken we dan ook hard na over welke andere maatregelen we nog kunnen nemen. Deze vallen uiteen in lange- en korte termijn maatregelen.

Lange termijn maatregelen
Momenteel zijn we druk bezig met de voorbereidingen voor plaatsing van zonnepanelen op het dak van de tribune. Als alles volgens plan verloopt zouden deze in het voorjaar 2023 gelegd kunnen worden. Daarnaast wordt er in kaart gebracht welke aanpassingen kunnen worden doorgevoerd aan onze (CV)-installaties, waardoor de energiekosten verder kunnen worden gereduceerd.

Korte termijn maatregelen
Het plaatsen van zonnepanelen en eventuele aanpassingen van de (CV)installaties zijn maatregelen die een forse investering met zich meebrengen en daaraan gerelateerd, een langere doorlooptijd. Omdat we op dit moment geconfronteerd worden met extreem hoge energiekosten, zijn we intensief in gesprek met de gemeente Waalwijk over mogelijke compensatie en steunmaatregelen. In afwachting daarvan dienen we als vereniging alle opties open te houden en ook rigoureuzere maatregelen te overwegen, zoals bijvoorbeeld het beperken van de douche-mogelijkheden en openingstijden van de kantine. Dit zijn maatregelen die we uiteraard liever niet nemen, maar gezien de huidige ontwikkelingen dienen we dit in ieder geval heel goed in overweging te nemen.

Ten slotte willen we als bestuur aangeven dat we jouw hulp als lid hiervoor ook nodig hebben! Een stukje bewustzijn bij ieder lid helpt ons verder. Dus douche wat korter, doe de deuren dicht en doe het licht uit als je uit de kleedkamer loopt. Samen komen we verder! Ben je benieuwd wat we verbruiken aan energie en gas en wat dit kost? Zie hiervoor onderstaande afbeelding:

Energie.png